top of page

הומור בין תרבותי : הז'אנר של בדיחות "שתי פרות" ממשיך להתפתח



בעקבות פניני ההומור של שי שמואלביץ על שתי פרות , סיקרן אותי לבדוק יותר לעומק אודות ז'אנר זה של הומור ( ראו בהמשך )


ארבעה סוגי קפיטליזם יש:


קפיטליזם קלאסי- יש לך שתי פרות. אתה מוכר אחת וקונה שור. העושר שלך גדל והכלכלה צומחת. אתה פורש לגימלאות וחי מההכנסות.


קפיטליזם אמריקאי- יש לך שתי פרות. אתה מוכר אחת ומכריח את השנייה לייצר פי ארבע מכמות החלב הרגילה.


אתה מופתע כאשר הפרה מתה מאפיסת כוחות.


קפיטליזם צרפתי- יש לך שתי פרות. אתה יוצא לשביתה כיוון שאין לך שלוש פרות.


קפיטלזים יפני- יש לך שתי פרות. אתה מהנדס אותן מחדש כך שגודלן עשירית מהגדול המקורי והן מייצרות פי 20 מכמות החלב הרגילה. אחר כך אתה ממציא פרה מצוירת, קורא לה פוקימן ומשווק אותה לעולם.


מקור וקרדיט : שי שמואלביץ


"יש לך שתי פרות" הוא משפט פתיחה עבור אוסף בדיחות שנוצרו כפרודיה על דוגמאות טיפוסיות של הקורס "מבוא לכלכלה", שבהן חוואי בחברה חסרת כסף משתמש בבקר שלו כדי לסחור עם שכניו. הדוגמאות נועדו להראות את המגבלות בשיטת סחר חליפין, ולהוביל להצגה של המטבע והכסף. ה"שתי פרות", לעומת זאת, מציב את בעל הפרות בשיטות כלכליות בוגרות, שבהן הפרות הן מטפורה לכל המטבעות, הון, אמצעי ייצור ועוד. הכוונה היא בדרך כלל להראות את הפגמים והאבסורד בשיטות אלה.



בדיחות ה"שתי פרות" הפכו להיות חלק בהתפתחות האינטרנט. הבדיחות האלו עדיין מופצות היום, והן מתורגמות ומצוטטות באתרי אינטרנט רבים, בגרסאות רבות, עם "הגדרות" חדשות יותר שמתווספות כל שנה.

בשל החופשיות והאוניברסליות של נושאיהן, בדיחות "שתי פרות" נחשבות לפעמים לדוגמה טובה של "הומור בין-תרבותי". ככאלה, הן יכולות להוות דוגמאות תמציתיות (לא בהכרח מדעיות) לדרך שבה תרבויות שונות מבטאות חזונות שונים, של אותה תפיסה פוליטית (אך למעשה, רוב הבדיחות משקפות את הדעות הביקורתיות של אנשים מחוץ למערכת). בניסיון למצוא מכנה משותף בינלאומי, יש הרואים בהן סימנים הומוריסטיים של תרשים כללי ובסיסי של מדעי המדינה, שמשווה בין תפיסות פוליטיות (כמו הזכות לקניין ומידת ההתערבות של הממשלה בכלכלה) בתרבויות שונות בעולם.


לרשימת הבדיחות להלן אין, כמובן, ערך מדעי, אך ייתכן שהבדיחות בה משקפות נקודות מבט מסוימות.

אנרכיזם: יש לך שתי פרות. אתה שומר על הפרות וגונב את הפר של השכן שלך. אתה מתעלם מהממשלה. באותו הזמן, השכנים שלך מנסים לקחת את הפרות והורגים אותך. הפרות מחליטות שאין לך שום זכות לעשות משהו עם החלב שלהן, ו עוזבות כדי להקים חברה משלהן.

  • אריסטוקרטיה: יש לך שתי פרות. אתה מוכר את שתיהן וקונה פרה אחת גדולה באמת, עם אילן יוחסין.

  • ליברטריאניזם: יש לך שתי פרות. למדינה זה לא מזיז. אחת מהן חולה. למדינה זה לא מזיז. היא מדביקה את השנייה. למדינה זה לא מזיז. יש מגפה שמאיימת להרוג את כל הפרות. למדינה זה לא מזיז.

  • סוציאליזם: יש לך שתי פרות. המדינה לוקחת ממך אחת מהן ונותנת אותה למישהו אחר, שאין לו פרות בכלל.

  • סוציאליזם אוטופי: יש לך שתי פרות. המדינה לוקחת את הפרות של כולם וכולם צריכים לטפל בהן כדי לקבל חלב.

  • קומוניזם מושלם: יש לך שתי פרות. המדינה לוקחת ממך את שתיהן ונותנת לך כל חודש כמה חלב שאתה צריך.

  • קומוניזם נוסח חרושצ'וב: יש לך שתי פרות. המדינה לוקחת ממך את שתיהן ומשקיעה בהרחבת הארסנל הגרעיני שלה. בינתיים אתה מחכה 16 שעות בתור כדי לקבל כוס חלב. האיש שהיה לפניך לקח את האחרונה.

  • קפיטליזם: יש לך שתי פרות. אתה מוכר אחת, קונה במקומה פר הרבעה, מגדל עדר פרות ומוכר אותן ברווח.

  • קפיטליזם - גרסת הון סיכון: יש לך שתי פרות. אתה מוכר שלוש מהן לחברה הציבורית שבבעלותך תוך שימוש בקו אשראי שנפתח על ידי גיסך בבנק. לאחר מכן אתה מבצע חילוף חוב/השקעה עם חברת בת כך שאתה מקבל את ארבע הפרות בחזרה, עם החזרי מס על חמש פרות. החלב של שש הפרות מועבר בחשאי לחברת קש באיי קיימן השייכת לבעלי ההון העיקריים של החברה, המוכרים את הזכויות לכל שבע הפרות חזרה לחברה שלך. בדו"ח השנתי רשום כי בבעלות החברה שמונה פרות, עם אופציה לפרה נוספת. להודעת העיתונות לא מצורף מאזן. הציבור קונה את השור שלך עם צ'קים חסרי כיסוי.

  • מיליטריזם: יש לך שתי פרות, הן רומסות אותך.

  • העולם השלישי: אין לך שתי פרות, ואם כן אתה הממשלה בעצמה.

  • פמיניזם: יש לך שתי פרות. אתה לא תעז לקרוא להן כך.

  • רנה דקארט: יש לך שתי פרות, משמע אתה קיים (פרפרזה למשפט אני חושב, משמע אני קיים).

  • ציונות רוויזיוניסטית - יש לך שתי פרות בירדן, זו שלך וזו גם כן.

מקורות המידע


170 צפיות
bottom of page