top of page

הדלתות בעיר סנטה פה בניו מקסיקו



רבים מהמבנים בעיר סנטה פה  בארה"ב מטפחים את הצביון הקולוניאלי הספרדי והדבר ניכר במבנים , בדלתות ובחלונות.

לסנטה פה יש סגנון אדריכלי ייחודי משלה.  לאף עיר אחרת בארה"ב  אין כל כך הרבה מבנים נמוכים בצבע אדמה העשויים מלבני אדובי המורכבים מתערובת של אדמה מיובשת בשמש וקש ( ולעתים עם תוספת שברי חרסים או עם חצץ ).


 

פּוּאֶבּלוֹ (Pueblo)

ארכיטקטורת ה-Adobe ההיסטורית של סנטה פה התפתחה מבתים מוקדמים של אינדיאנים שהרשימו את הספרדים כשהם הגיעו לאזור לראשונה במאה ה-16. הם המשיכו את הבנייה בסגנון זה , הקיים בעיר סנטה פה עד היום .


אדריכלות הפואבלו-ספרדית כוללת מבנים שטוחים בגגות, קווי מתאר רכים, מרפסות ארוכות בחזיתות.

סגנון תחיית הפואבלו הוא סגנון אדריכלי אזורי של דרום מערב ארצות הברית, במיוחד ניו מקסיקו השואב את השראתו מהפואבלו והמורשת הספרדית בניו מקסיקו. הסגנון התפתח בתחילת המאה ה-20 והגיע לפופולריות הגדולה ביותר שלו בשנות ה-20 וה-30 של המאה ה-20, אם כי הוא עדיין נפוץ למבנים חדשים בעיר סנטה פה וסביבותיה . אדריכלות בסגנון פואבלו נפוצה ביותר במדינת ניו מקסיקו.


סנטה פה , ניו מקסיקו , ארה"בסנטה פה ( Santa Fe) היא בירת מדינת ניו מקסיקו


העיר שנוסדה בשנת 1607, היא אחת הערים העתיקות בארצות הברית. בעיר מתגוררים כ-73,000 תושבים,ניסיונות ראשונים להתיישבות אירופאית באזור החלו בשנת 1598 על ידי מלכות המשנה של ספרד החדשה. העיר המודרנית הוקמה בשנת 1607. בשנת 1610 העיר הוכרזה כבירת המחוז, ובכך סנטה פה מהוה את בירת המדינה הוותיקה בארצות הברית.


 בשנת 1680 שבטים אינדיאנים מרדו בשלטון הספרדי וגירשו אותו מסביבת העיר. ספרד כבשה את העיר בשנית בשנת 1692. העיר נשארה בשלטון ספרדי עד שנת 1810, כאשר מקסיקו כבשה את העיר במלחמת העצמאות של מקסיקו. בתקופה זו היוותה העיר מרכז סחר בפרוות. בשנת 1841 סביבת סנטה פה הייתה מקור לסכסוך טריטוריאלי בין מקסיקו לרפובליקת טקסס. בשנת 1846 פרצה מלחמת ארצות הברית-מקסיקו וסביבת העיר שלטה לשליטה אמריקאית בשנת 1848 באמצעות הסכם גואדלופה  אידלגו. במהלך מלחמת האזרחים האמריקנית העיר נכבשה במרץ1862 על ידי קונפדרציית המדינות של אמריקה, אשר נסוגה מהעיר כזמן קצר לאחר מכן כתוצאה מקושי לוגיסטי רב בניהול העיר הרחוקה. בשנת 1880 נסלל קו רכבת העובר בסביבת העיר, אך שאינו מגיע אליה ישירות. דבר זה פגע קשות בפיתוח העיר.

 רק בשנת 1912 ניו מקסיקו הצטרפה לארצות הברית כמדינה ה-47, עם סנטה פה כבירתה. בשנים שלאחר מכן אמנים וסופרים רבים נמשכו אל העיר בשל יופייה והאקלים היבש.

 

בשנת 1942 היוותה העיר מרכז לכליאת יפנים-אמריקאים.








































פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page