top of page

חייד אל ג'זיל - כפר בתימן שנראה כאילו הוא יוצא משר הטבעות

זהו הייד אלג'זיל, כפר קטן בתימן בעמק ואדי דאוואן שנראה כאילו הוא יוצא ישר משר הטבעות.



A village on the rock - Haid Al-Jazil, Hadhramaut, Yemen

Haid Al-Jazil could well be one of the most unique places on the planet. The precarious village is perched on a giant rock and overlooks a long, mostly deserted valley in the Yemeni district of Dawan in Hadhramaut province.


הכפר חייד אל ג'זיל ,כמו עיירות נוספות במחוז חצרמוות בתימן , בנוי על בסיס סלעי בגובה 150 מטר, ומשקיף על ואדי שבו זורם נחל עונתי.


הכפר שבנוי על מצוק סלעי נמצא בחבל חצרמוות בתימן . הוא נבנה כבר לפני 600 שנה על גבי הסלעים על מנת לשמש כהגנה מפני שבטים אחרים בתימן .

כיום בגלל מלחמת האזרחים בתימן נותרו בו רק 17 תושבים .


תימן היא מדינה בה יש מדבר צחיח ושמקורות המים בו מוגבלים. עד כדי כך שהכפרים השונים צריכים להסתגל כדי למצוא מים ולנצל את הגשמים.

כושר ההמצאה של תושבי חצרמוות בתימן מתבטא גם בבניית בתים, עשויים לבני בוץ מאדמה, שחייבים לעמוד בגשמים העזים שיורדים על האזור. שימוש באדמה כחומר בנייה החל כבר בתקופה העוביידית בארם נהריים, היינו, לפני כ 6000-7000 שנים והוא נמשך עד היום. האנרגיה העיקרית המושקעת בבניה היא אנרגית השמש (לייבוש הלבנים) וכמובן העבודה המושקעת בייצור הלבנים ובבניה של הקירות.










אודות מחוז חצרמוות Hadhramau בתימן


מחוז חצרמוות ( חַצְ'רַמַוְת) הוא מחוז בתימן הגובל בצפון בסעודיה ובדרום בחוף הים הערבי. ב-2004 סופח האי סוקוטרה למחוז.


מחוז חצרמוות, נקרא על שם ממלכה קדומה באותו השם שהתקיימה באזור זה, ושמו נזכר בתנ"ך. בירת המחוז היא העיר אל-מוכלא, ובעת העתיקה הייתה שבווא היא שבא המקראית.


המחוז נמצא בתוך חבל ארץ ששמו אף הוא חצרמוות (חבל ארץ) המשתרע לכל רוחב דרום חצי האי ערב על פני מישור מדברי נרחב שנחצה בידי ואדי חצרמוות, ובידי הרים שהגבוה ביניהם מגיע לגובה של 2,500 מטרים. חלק מחבל ארץ זה נמצא כיום בשליטת דרום ערב הסעודית. טרם הכיבוש בידי מלכות שבא במאה הרביעית לספירה, העם שחי כאן דיבר שפה ייחודית עם כתב קדם-ערבי ייחודי שהשתמרה בחרסים וחריטות אבן


הטמפרטורה הממוצעת בשנה היא 27° מעלות צלזיוס, הקיץ חם, החורף מתון. ישנם גשמים במחוז גם בימי הקיץ, בנוסף לימי הסתיו ולימי החורף.


יהודים

בחצרמוות התקיימה קהילה יהודית קדומה שהצמיחה מתוכה (לדברי ר' חיים בן יחיא חבשוש בספר "קורות ישראל בתימן"), בשנת 1495 משיח שקר ששמו לא נודע, אך מסופר שאסף מאמינים רבים ונלחם בשבטי תימן האחרים. לאחר הפסדו במלחמה נפרעו יהודי חצרמוות מתמיכתם בו.


בשנת 1948, לאחר התנקשות ביחיא מוחמד חמיד א-דין (שיחסו ליהודים היה טוב), החלו פרעות ביהודי תימן. גם במחוז עוד היו פרעות, אך לא היו כמעט פגיעות בנפש, אם כי היו פגיעות גדולות במיוחד ברכוש היהודים במחוז.

יהודי המקום עלו לישראל בשנת 1950 במבצע מרבד הקסמים.






2,044 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page