top of page

ים ברינג : האי של אתמול והאי של מחר



ים ברינג. נקרא על שם ויטוס יונסן ברינג, נקרא על שמו של יורד הים הדני ויטוס ברינג, שהגיע אליו בשנת 1728. הוא נמצא בצפון האוקיאנוס השקט ליד אלסקה ורוסיה. מצר ברינג הוא מצר ים המפריד בין כף דז'נייב שבסיביר בנקודה המזרחית ביותר ביבשת אסיה, לבין כף הנסיך מוויילס באלסקה, הנקודה המערבית ביותר בצפון אמריקה. ב-1867 אישר הסנאט של ארצות הברית את רכישת אלסקה מרוסיה תמורת שבעה מיליון ו-200 אלף דולר ששולמו על ידי ארה"ב בעבור "קופסת הקרח של סוארד" (היה שר החוץ של ארה"ב והכוח המניע מאחרי מהלך הרכישה), שהתגלתה ברבות הימים גם כקופסת הזהב, הגז הטבעי והנפט.

אלסקה הפכה כמעט מאה שנים לאחר מכן למדינה ה-49 של ארצות הברית. מוסקווה וושינגטון, קבעו קו גבול באמצע המיצר ופיצלו את הקוטב הצפוני. קו הגבול עצמו, מפריד בין שני איים במרכז המצר, Big Diomede יושב בצד הרוסי, בעוד Little Diomede ממוקם בצד ארה"ב. המרחק בין האיים הוא 3.8 ק"מ, אבל בגלל קו התאריך שעובר ביניהם, הפרש השעות בין שני האיים הוא של 21 שעות. לכן דיומדה הגדול מכונה אי המחר, ודיומדה הקטן מכונה האי של אתמול.


האי דיומטה הקטן ממוקם 26 קילומטרים מהיבשת אלסקה ומאופיין במזג אוויר קר מאד , בהחלט לא מסביר פנים, האי הקטן דיומטה נחשב כקהילה המבודדת, המרוחקת והעצמאית ביותר בארצות הברית. האי המשתרע על פני 2.8 קילומטרים רבועים הוא ביתם של פחות מ-100 תושבים, שרובם המכריע הם ילידי אלסקה החיים אורח חיים מסורתי ברובו. חלק מהמזון והאספקה מועברים לאי מדי שנה, באמצעות מסוקים.


לאחר מלחמת העולם השנייה, האוכלוסייה הילידית באי דיומדה הגדול נאלצה לעזוב את האי ולעבור לברית המועצות דאז , בניגוד לאי הקטן דיומדה השכן של אלסקה, אין באי דיומדה הגדול אוכלוסייה ילידית קבועה, אך הוא אתר של תחנת מזג אוויר רוסית ובסיס מודיעין של שירות הביטחון הפדרלי של חיילי הפדרציה הרוסית (FSB)





דיומדה הקטן - האי של אתמול



אי דיומדה הגדול - אי המחר







מקורות המידע


143 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page