top of page

סוקוטרה, אי גן העדן התימני


סוקוטרה הוא ארכיפלג קטן באוקיינוס ההודי הנקרא על שם האי הגדול שבו. סוקוטרה נמצא כ-350 ק"מ דרומית לתימן

וכ-250 ק"מ מזרחית לסומליה. האיים הם שטח תחת ריבונות תימן. שטחו של האי המרכזי הוא 3,650 קמ"ר והאיים האחרים הם קטנים וחלקם אינם מיושבים. בשנת 2008 הוכרז הארכיפלג כאתר מורשת עולמית.


ליקט וערך : עמי סלנט , עורך האתר "איים בזרם" ( נשמח אם תרשמו בתחתית הדף לקבלת סקירות מעודכנות )



Socotra island, Yemen

Socotra, also spelled Sokotra, Arabic Suquṭrā, island in the Indian Ocean about 210 miles (340 km) southeast of Yemen, to which it belongs

כיוון שהוא עשיר בצמחייה ייחודית, נחשב ליהלום במגוון הביולוגי שלו, מארח מיני ציפורים הנמצאות בסכנת הכחדה, ועצים כמו דרקונית הקינבר (Dracaena cinnabari ), או עץ דם הדרקון, שאינם קיימים בשום מקום בעולם.


בסוקוטרה חיים כ-50 אלף תושבים, והוא נותר מבודד למדי עד לאיחודן של דרום תימן וצפונה למדינה אחת ב-1990.

תושבים באי שומרים בקנאות גם על מאפייניהם הייחודיים. רבים מהם מדברים את שפת הסוקוטרי, שפה מוזרה ועתיקה יותר מהערבית, שאינה נכתבת אלא מדוברת בלבד. עוד לפני המלחמה הגיעו אליו רק תיירים מעטים – כמה אלפים בודדים בכל שנה – ואלה נדרשו לכבד את אורח החיים של המקומיים, בכלל זה שמירה על כללי הצניעות.



















האי סוקוטרה ומלחמת האזרחים בתימן


בשנים האחרונות הפך סוקוטרה למקור מחלוקת בתוך מחנה המתנגדים לחות'ים, מחנה שאליו משתייכים הן כוחות הממשלה התימנית הנתמכים על-ידי סעודיה והן הבדלנים מארגון "מועצת המעבר הדרומית" (STC), המקבלים סיוע והכשרה מאיחוד האמירויות הערביות, מדינה שגם היא שייכת לקואליציה הסעודית.


בחודש יוני 2020 בדלנים בדרום תימן השתלטו על האי האסטרטגי סוקוטרה, שיש המכנים אותו "הגלפאגוס של האוקיינוס ההודי", וההשתלטות הזו מחלישה עוד יותר את כוחות הממשלה התימנית, המנסים כבר שנים להכניע כוחות מורדים אחרים, אלה של החות'ים, שביססו את אחיזתם בצפון תימן.

כוחות הממשלה והבדלנים שהשתלטו על סוקוטרה הם מבחינה טכנית בעלי ברית במאבק מול המורדים החות'ים, אבל השתלטות הבדלנים על האי מאיימת להצית מחדש "מלחמה בתוך המלחמה" בתימן, המדינה הענייה ביותר בחצי האי ערב. מאז שנת 2015 נהרגו עשרות אלפי בני אדם, רובם אזרחים, במלחמה בין כוחות הממשלה הפרו-סעודיים לבין החות'ים הפרו-איראנים בתימן, ומיליונים נעקרו מבתיהם. האו"ם מגדיר את המלחמה בתימן כאסון ההומניטרי הכבד ביותר בעולם.





.. ואם הגעתם עד הלום , אז נשמח אם תרשמו לקבלת סקירות חדשות , כאן בתחתית הדף , באחריות , עמי סלנט , עורך הבלוג

528 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page