top of page

סיור בוקר : שכונת מונטיפיורי וגשר יהודית (מזוויות שלא הכרתם)


שכונת מונטיפיורי ממוקמת מזרחית לקריה בתל אביב ( לשעבר המושבה הטמפלרית שרונה ). גשר יהודית (גשר יצחק נבון) מחבר בין שדרות יהודית שבשכונת מונטיפיורי לבין מגדלי אלון שבמערב שכונת ביצרון

השכונה הוקמה כשכונת מגורים עצמאית וירוקה ונודעה תחילה בשם "גנניה". ביוני 1943 צורפה לעיר תל אביב ונסללו בה כבישים ומדרכות. כן הוחלו בה כל החוקים שהתקיימו בתל אביב, בהם חוק שהגביל את דמי השכירות בשכונה . בשנות ה-50 וה-60 של המאה ה-20 התפתח אזור תעשייה מדרום לשכונה . עם הזמן נכנסו מוסכים, מפעלי תעשייה זעירה לתוך השכונה ואף מכוני ליווי והימורים, למורת רוחם של חלק מתושבי השכונה ,

שכונת מוניטפיורי במזרח העיר פרוסה סביב הרחוב הראשי שד' יהודית. משנות התשעים הרכב האוכלוסייה וסגנונה משתנים ומשכונת מוסכים עם אוכלוסייה מסורתית הופכת יותר ויותר לשכונת מגורים המושכת אליה אמנים ובעלי עסקים קטנים ואוכלוסייה צעירה. עם תחילת העבודות על הרכבת הקלה נחסמה שד' יהודית לטובת העבודות.


האוכלוסייה הצעירה דוחקת את האוכלוסיה הוותיקה, ויש בה השיעור הגבוה ביותר של בני 25-34 ביחס לכל שכונה אחרת בתל אביב. בעקבות הרווקים והאומנים הגיעו גם משפחות צעירות. אחוז גבוה של אקדמאים ורווקים.


הבית של נתן אקלסרוד בשכונת מונטיפיורי


בשכונה היה אולפן של נתן אקסלרוד שכתב את יומני הקולנוע לסרטים, הוא פגש אותי עם עוד חבורת ילדים. הוא הזמין אותנו לאולפן שלו הושיב אותנו על ספסל בחצר וצילם אותנו ליומן קולנוע (יומן כרמל / יומן גבע) יומן קולנוע היה סרטון שהעביר מידע על דברים שקרו בארץ כמו יומן חדשות (כי לא היה טלוויזיה), היינו ילדים שמחים. נתן אקסלרוד ביקש שנעשה פנים עצובות.

נתן אקסלרוד: "נתן אקסלרוד (7 באפריל 1905 – 6 באוקטובר 1987) היה מאבות תעשיית הקולנוע בארץ ישראל….בשנת 1935 יסד אקסלרוד חברה בשם "סרטי כרמל" שהפיקה את יומן כרמל, שהיה יומן חדשות שבועי אילם. בשנת 1936 הפך היומן למדבר. היומן תיעד את כל המתרחש ביישוב וצילומיו מהווים מקור רב ערך לתולדות היישוב. בשנת 1936 הפיק וצילם את הסרט "מעל החרבות" בבימויו של הבמאי ארי וולף".

לאה אקסלרוד

בעוד שבעלה, נתן אקסלרוד, היה אחראי על צילומי טקס הכרזת המדינה בתל אביב, היתה היא, עוזרת הצלם, האחראית על הקלטת הסאונד של אותם רגעים שנותרו כעדות היסטורית לדורות הבאים. בסופו של דבר, מה ששרד את השנים הן 40 שניות קטועות ונטולות סאונד.

ביחד עם בעלה יצרה את "יומני כרמל", ששודרו מדי שבוע בבתי הקולנוע והפכו עדות לתקופה שאיננה ולזיכרון נצח בהיסטוריה המקומית. חומרים מארכיון אקסלרוד שימשו, בין היתר, להפקת הסרט התיעודי "עץ או פלשתיין" שהופק במשותף על ידי משפחת אקסלרוד, אברהם דשא (פשנל) ואורי זהר. גם להפקת "עמוד האש", סדרת התעודה הגדולה והיוקרתית שהפיקה הטלוויזיה הישראלית, שימשו חומרי ארכיון אקסלרוד. במשך שנים ארוכות שימשה לאה אקסלרוד, שהיתה לאחד מעמודי התווך של אולפני הרצליה, כעורכת הראשית באולפנים.









השער של בית וילנה בעיצובו של אלכסנדר בוגן







גשר יהודית

שביל אופניים לצד שביל להולכי רגל

גשר יצחק נבון - גשר להולכי רגל ולרוכבי אופניים מעל נתיבי איילון ונחל איילון, נודע בעבר בשם "גשר יהודית". גשר יצחק נבון מחבר בין שדרות יהודית שבשכונת מונטיפיורי לבין מגדלי אלון שבמערב שכונת ביצרון











פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page