top of page

כיצד נבנו האיים המלאכותיים בדובאי , בין אי התמרים ואיי העולם השוקעים שם




איי התמרים הם שלושה איים מלאכותיים שהוקמו החל משנת 2001 בחופיה של העיר דובאי. האיים נועדו להגדיל את אורך החוף של העיר בכ-520 קילומטר ולשם כך מעוצבים בצורת עצי תמר. איים אלו הם מטיפוס איי סוללה הנבנים באמצעות סוללות אבנים ופיזור חול על קרקעית הים עד הגיעו לגובה פני הים. מקור החול המפוזר הוא מקרקעית הים הסמוכה.

מסביב לכל אי הוקמה סוללת אבנים וחול, המשמשת כשובר גלים, שנועדה להגן מפני סחיפה וסחף של זרימת הים. בסוללה ארבעה פתחים וזאת על מנת למנוע מצב של מים עומדים ומעופשים.


כיצד נבנו איי הדקלים בדובאי?


שלא כמו קונסטרוקציות אחרות בקנה מידה גדול, יסודות האיים עשויים ממיליוני טונות של סלע מנותץ, ולא מלוחות בטון. סלע זה מקורו בהרי חג’ר הסמוכים

מאות מיליוני טון מעוקב של חול נלקחו גם הם מקרקעית הים ושימשו ליצירת החלקים העליונים של איי הארכיפלג החדשים.

כל כך הרבה סלעים וחול שימשו בבניית האיים, עד כי ההערכה הייתה שאפשר היה לבנות באמצעותו קיר ברוחב 2 מטר שיכול להקיף את העולם שלוש פעמים!

האי של פאלם ג’ומיירה מוגן מפני פגעי הים על ידי שובר גלים מלאכותי שאורכו 11 ק”מ המקיף את האי בצורת סהר. שובר הגלים מסייע בהגנה על האי מפני רוחות חזקות הנושבות לעיתים קרובות ברחבי המפרץ מכיוון עיראק.

הקמתו של פאלם ג’ומיירה ארכה כשש שנים ועלות הפרויקט 12 מיליארד דולר. כיום כל אחד מ -17 החזיתות של האי הוא ביתם של 1,500 אחוזות על חוף הים עם 6,000 דירות נוספות.

הקמת האיים עלתה במחיר סביבתי כבד. דקל ג'בל עלי, למשל, נבנה על גבי שמורה ימית באותו שם, שהייתה אחת משמורות הטבע בעלות המגוון הביולוגי הגבוה ביותר במפרץ הפרסי. בנוסף, כריית החול מקרקעית הים הרחיפה חלקיקים זעירים שהעכירו את מי הים והפחיתו את כמות האור החודרת לתוכם – שנחוצה לגדילת אצות. כשחלקיקים כאלה שוקעים לבסוף הם קוברים תחתם יצורים השוכנים בקרקעית ומובילים לשינויי דרמטיים בסביבה האקולוגית העדינה של קרקעית המפרץ.










איי העולם בדובאי


איי העולם – The World Islands הוא ארכיפלג של 300 איים המסודרים כך שהם דומים למפת יבשות כדור הארץ. הרעיון הוא שכל אחד מהאיים הללו יקושר בהתאם למדינה או לאזור אחר בעולם.

בניית הפרויקט החלה בספטמבר 2003 והיא מתבססת על שימוש בסלעים וחול שנחפר מקרקעית הים וללא סיוע של בטון. הפרויקט נהגה על ידי שליטה לשעבר של דובאי, מכתום בן ראשד מכתום, כשנתיים לפני שהחלו עבודות הבנייה והוא גם שהציב את הדרישה להקמת האיים בעזרת חומרים טבעיים בלבד.

איים אלה פותחו חלקית. הראשון שפותח היה האי גרינלנד שהוכשר עבור נהג המרוצים מיכאל שומאכר בשנת 2006. מאז, האי לבנון פותח מסחרית ומשמש לאירועים ארגוניים ומסיבות. התקדמות נעשית בכמה איים המרכיבים את “לב אירופה”, כמו שבדיה, מונקו, הולנד, סנט פטרסבורג ועוד.

עלות הבנייה הכוללת של איי ה"עולם" מוערכת ב-14 מיליארד דולר. האיים שיועדו לעבור לבעלות פרטית הוצעו בשנת 2008 במחירים הנעים בין 15 מיליון ל-50 מיליון דולר, פרט לאחד שהוצע ב-250 מיליון דולר. עד אותה עת נמכרו כ-60 אחוז מהאיים.

בפרויקט, אשר מורכב מ-300 איים המעוצבים בדוגמת מפת כדור הארץ, היו אמורים להיבנות מלונות יוקרה ואחוזות למיליונרים וידוענים, אך העבודה עליו הופסקה בעקבות המשבר הפיננסי שפקד את הנסיכות ב-2009. בינתיים, סובל הפרויקט מתופעות של שחיקה וסחף. החול שבו השתמשמו לבניית האיים נסוג בהדרגה אל הים, המעברים שבין האיים מתמלאים בחול ואם לא יעשה דבר בנידון האיים ישקעו במהרה חזרה למצולות.

התופעה הזאת מחייבת הזרמה קבועה של חול נוסף אל תוך הקרקע המלאכותית וזאת על מנת למנוע את השקיעה של הקרקע. מדובר בעלויות כלכליות מטורפות ועל השפעות סביבתיות.











פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page