top of page

סיור בוקר באחד מאיי לופטן , נורבגיה


כפר דייגים נורבגי

Reine Lofoten, Norway.

רק 314 איש מתגוררים בכפר דייגים זה


למרות האקלים הממוזג הפרנסה קשה. 80,000 תושבים מתגוררים באיים של לופטן בנורווגיה ורובם ככולם חיים ביישובים קטנים, בבתי עץ צבעוניים, הבנויים סביב לאזורי הפיורדים הגדולים. הקרקע קשה לעיבוד, אך בכל יישוב ניתן לראות שדות של שיבולת שועל ותפוחי אדמה. עדרי כבשים רועים באחו, והכפריים החלו לגדל לאחרונה גם חורפנים. אבל למרות הזרמים המסוכנים, שהידוע בהם הוא זרם המאסטרום, מתפרנסים התושבים בעיקר מדיג.


הים סביב האיים עשיר בשני מיני דגים: מליח (הרינג) ובקלה, הנקראת בלופוטן "טורסק". בין החודשים ינואר למרץ מגיעים לחופי האיים עשרות אלפי דגי בקלה בזרם מים, המגיע מים ברנץ, ועימם זורמים אל לופוטן דייגים נורווגים רבים.

הדייגים מגיעים ללופוטן כבר מאות שנים. במאה ה-12 הורה המלך אויסטיין להכין מגורים לדייגים הרבים המגיעים לאיים בעונת הדיג, כדי שלא יאלצו לישון בסירותיהם. כך נבנו הרורבואר, בקתות העץ האדמדמות והזעירות, הפזורות עדיין סביב הכפרים. פעם התגוררו בהן דייגים, היום הן משמשות בעיקר תיירים.


לצד הבקתות האדמדמות ניתן לראות גם מתקני עץ גדולים להמלחת דגים, ובכפרים המרכזיים יש מפעלים להקפאת דגים, לשימורם ולייצור שמן וקמח דגים. ליד המתקנים ראיתי נשים מבוגרות ורחבות גרם המגלגלות במיומנות מפתיעה חביות כבדות, מלאות במליחים. התושבים אוכלים אותם בעיקר בפרוסות כבושות. יש להם גם מתכון מיוחד לבקלה: הם מניחים פרוסות דג במים רותחים, מכבים את האש ומשרים אותם במים 12 דקות. דגים מיובשים הם אחד ממוצרי היצוא העיקריים הנמכרים לרחבי אירופה, ובעיקר לבריטניה.


המעבר בין היישובים השונים נעשה בדרך כלל בסירות. רק חלק מהתחבורה מתנהל במעבורות, המפליגות במועדים קבועים. מרבית הסירות מגיעות במועדים לא קבועים, ויש להמתין להן זמן רב על הרציף.


בני הוויקינגים המים החמימים יחסית, עושר הדגה והמפרצים השקטים, משכו לכאן מתיישבים כבר בתקופות קדומות. הממצאים הארכיאולוגיים מעידים כי איי לופוטן היו מיושבים כבר לפני 4,000 שנים. מכאן וממקומות קסומים אחרים במערב נורווגיה יצאו הוויקינגים למסעותיהם והפילו חיתתם על אירופה. הם החריבו את קיסרותו של קרל הגדול, כבשו את אנגליה, סקוטלנד וצרפת (נורמנדי). הספרות האירופית מלאה בתיאורים מסמרי שיער על אנשי הצפון, מגודלי הזקן ומטילי האימה. אריק האדום ובנו לייף, שגילו את איסלנד, גרינלנד וניו פאונלנד נחשבים באיים לדמויות מיתולוגיות נערצות.









121 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page